Morse code | شفرة مورس



Morse code|شفرة مورس

                                      
كلنا طبعا عارفين اللقطه الشهيرة من فيلم interstellar لما كان الأب بيحاول يبعت لبنته رسالة عن طريق شفرة أو كود ما اسمها شفرة مورس واتبنى على اللقطة دي أحداث كتيرة في الفيلم، طيب يا ترى إيه شفرة مورس دي وازاي هي مهمة؟ دا اللي هنعرفه دلوقتي .. 




قبل اختراع التلجراف كانت الرسائل بتتنقل عن طريق شخص بيحمل الرسالة سواء شفهية او مكتوبة وبينقلها من مكان للتاني، و طبعًا كان لازم المسافة بين المرسل و المرسل إليه تكون قصيرة و إلا الرسالة هتاخد فترة طويلة جدا. 

إيه هي بقى شفرة مورس؟

شفرة مورس هي طريقة للإتصال بتستخدم في تشفير النصوص المرغوب نقلها أو إرسالها على هيئة نقاط و شروط..

بداية فكرة.

Morse code | شفرة مورس  و بعدين بدأت الحكاية ... كان الرسام و المخترع Samuel Morse في رحلة بحرية منطلقة من فرنسا لنيويورك سنة 1832 و ساعتها سمع عن حاجة اسمها Electromagnetism و بعدين قعد يفكر لحد ما جتله فكرة اختراع التلجراف الكهربائي أو المعروف باسم Electric Telegraph.

جهاز مورس

سنة 1837 العالم مورس كان بالفعل قدر يصنع أول نموذج للجهاز بتاعه واللي كان بينتج خطوط مموجة على شريط من الورق. وكان بيتم ترجمة الخطوط ديه على حسب الإنخفاضات والإرتفاعات اللي فيها بواسطة قاموس تم صنعه بواسطة مورس نفسه؛ وللأسف وقتها كانت الخطوط ديه مبتعبرش عن حاجة غير الأرقام. 

Morse code | شفرة مورس   

اسهامات العالم Alfred Vail

قام العالم Alfred Vail بصنع تعديلات على الإبرة اللي في الجهاز بحيث إنها تبدأ تسجل نقط و شرط بدل ما تسجل خطوط متواصلة، واللي بقت تعبر عن حروف و أرقام وبعض علامات الترقيم؛ وبالتالي مبقاش فيه حاجة لقاموس خاص والشفرة بقت أسهل للتواصل, وقام بوضع شفرات أصغر و أبسط بكتير للحروف المستخدمة بكثرة وكدة بقى مفيش حاجة لطباعة الشفرة لكن بقى من الممكن قراءتها بمجرد الإستماع للصوت الناتج عن الجهاز.
و بعدين قدرنا نبعت التلجراف بواسطة شفرة مورس عن طريق النقر على الجهاز بشكل نقط و شرط اللي بيقوم الجهاز بتحويلها لإشارات كهربائية و اللي بيتنقل عبر سلك كهربائي للطرف التاني اللي بيحول الإشارات ديه للشفرة المبعوتة. الإشارات ديه بتنقسم لإشارة قصير اسمها Dits بيتم التعبير عنها بشكل نقط أو Dotsوإشارة طويلة اسمها Dahs واللي بيتم التعبير عنها بشكل شرط أو Dashes.


لو كان فيه عائق واجه شفرة مورس فهو هيكون عائق اللغة حيث إن شفرة مورس كانت قائمة على اللغة الانجليزية وبالتالي مكانش ينفع نستخدمها لنقل الرسائل بين الدول اللي بتتكلم بلغات مختلفة. و بسبب ده تم عمل مؤتمر في برلين سنة 1851 للاتفاق على شفرة عالمية باستخدام شفرة مورس واللي بيتم استخدامها حتى الآن. و اللي موضحة كالآتي.
- .
N
. -
A
- - -
O
- . . .
B
. - - .
P
- . - .
C
- - . -
Q
- . .
D
. - .
R
.
E
. . .
S
. . - .
F
-
T
- - .
G
. . -
U
. . . .
H
. . . -
V
. .
I
. - -
W
. - - -
J
- . . -
X
- . -
K
- . - -
Y
. - . .
L
- - . .
Z
- -
M
– . . . .
6
. – – – –
1
– – . . .
7
. . – – –
2
– – – . .
8
. . . – –
3
– – – – .
9
. . . . _
4
– – – – –
0
. . . . .
5

لكتابة شفرة مورس لازم ترك وقت بين كتابة الDit و ال Doh وبين الحروف وبعضها وبين الكلمات وبعضها وتم الاتفاق على إن
A Dit takes - 1 unit of time
A Dah takes - 3 units of time
The pause between Dits/Dahs - 1 unit of time
The pause between letters - 3 units of time
The pause between words - 7 units of tim
e


شفرة مورس اتطورت باشكال عديدة 

نظرا لإن إختراعها تم سنة 1837، ففي سنة 1850 تم ملاحظة القدرة على الإستغناء عن طباعة الإشارات والإعتماد على الصوت الناتج عن الجهاز؛ و ديه كانت بداية شفرة مورس الصوتية. سنة 1871 تم كتابة رسالتين وإرسالهم بإستخدام نفس السلك. تم تطوير التلجراف سنة 1885 عشان يقدر يبعت كلمات أكتر في نفس الوقت بإستخدام نفس السلك.

استخدامات شفرة مورس:

شفرة مورس ليها فوائد كتيرة منها سهولة إستخدامها و قدرتها على نقل الإشارات المختلفة على مسافات بعيدة واستخدامها سواء على هيئة كنابة أو أصوات أو حتى أضواء.

أكثر شفرة مشهورة ومسخدمة حول العالم لحد دلوقتي هي . . . - - - . . .  اللي بيتم ترجمتها ل SOS اللي بتعني Save Our Soules و الشفرة ديه بتستعمل من قبل البحرية للتنبيه في حالة الخطر. 

و على الرغم من إن الناس ممكن تتعلمها بس بدافع التسلية لكن شفرة مورس و غيرها من الشفرات بتفيد جدًا في حالات الخطر يعني لو مثلًا حصل اختطاف لحد وهو عايز يبلغ عن الخاطف من غير ما يبينله أو يعرض نفسه للخطر يقدر يستخدمها.

Morse code | شفرة مورس  تم إستخدام شفرة مورس في الحرب العالمية الثانية وحرب الفييتنام وحرب كوريا، وكانت هي السائدة حتى تم استبدالها سنة 1999 ب Global Maritime Distress Safety System “ ؛ وبالطبع تم الإستغناء عنها مع الثورة التكنولوجية الحديثة و لكنها لا تزال متداولة بين الناس المهتمين بالراديو و مهمة جدًا للتواصل في الحالات القصوى أو للتواصل مع الناس الغير قادرين على التحدث نتيجة لشلل أو حادثة و ده بيفيد جدًا جدًا في التواصل معاهم و بيديهم أمل في الحياة.


بدائل شفرة مورس:

على الرغم من عدم احتياجنا لشفرة مورس بسبب تطور التكنولوجيا إلا إن ظهرت بعض الشفرات اللي بتستخدم للتواصل وعادة بيستخدمها السجناء أو الأشخاص اللي بيقعوا في حالات طوارئ و مش بيكون عندهم طرق للاستنجاد غير بالشفرات ديه عشان ميلفتوش انتباه الخاطف و هكذا.

و من البدائل  : 

Morse code | شفرة مورس
5*5
5*5 Tap Code :-   و هي بتعتمد على النقر سواء على قضبان حديدية أو غيره ب شفرة كل حرف يعني مثلا حرف ال A هيبقى ( . / .) و حرف ال E(...../.) و هكذا...


3*3*3 Code:-

في الحقيقة ديه من أبسط الشفرات واللي ممكن تستعمل في كل الأوقات و في كل الحالات. و من مميزاتها إنها بتحتوي على ال 26 حرف اللي موجودين في الأبجدية الإنجليزية بالإضافة لعلامة ترقيم بتستخدم عالميا واللي هي ال (.). كل حرف بيتم التعبير عنه بثلاثة مجموعات، المجموعة الأولى عن الجدول والثانية عن الصف والثالثة عن العمود. يعني  لو مثلا حبينا نكتب كلمة “Hello” هنكتبها بالشكل ده.

H
./…/..
E
./../..
L
.././…
L
.././…
O
../../…



“Do not go gentle into that good night; Old age should burn and rave at close of day. Rage, rage against the dying of the light.” —Dylan Thomas






Resources


تظهر الإعلانات هنا

تعليقات

نموذج الاتصال

إرسال