Social media emojis | الايموجي والسوشيال ميديا


social media emojis | الايموجي والسوشيال ميديا

Social media emojis | الإيموجي والسوشيال ميديا 

لما تشوف رسالة حد بيقولك فيها "تصبح على خير ❤️" و حد تاني بيقول بردو " تصبح على خير" بس من غير اي ايموجي هل ملاحظ فرق في تأثير الرساله عليك ؟ اكيد الاولى مع وجود الايموجي فيها ايحاء اكثر بانه شخص مهتم وبقا تأثيرها الطف من الرسالة التانيه اللي بتحتوي نفس الأحرف 
ولكنها من غير اي إيموجي فايه هو الفرق وإزاي ده حاصل وإزاي اثرت على اللغة الأساسية ؟

؟ Emojiيعني إيه 

الإيموجي (بالروماجي: Emoji، 絵文字えもじ تُنطق تلفظ ياباني: ‎[emodʑi]‏(أيه‌موجي))هو مصطلح ياباني الأصل ومعناها اصطلاحًا الصور الرمزية أو الوجوه الضاحكة المستخدم في كتابة الرسائل الإلكترونية اليابانية وصفحات الويب. أصل الكلمة هو نحت من كلمتي e والتي تعني صورة، و moji التي تعني حرف أو رمز.

التعبيرية الأولي في 1998 أو 1999 بواسطة شيجتاكا كوريتا، و اللي كان جزأً من الفريق الذي كان يعمل على النظام الأساسي NTT DoCoMo i-mode بإنترنت المحمول. وبدأ الموضوع يتطور و يتطور بشكل كبير لحد ما وصل للشكل اللي هو عليه الآن دا وبدأ استخدامهم في الهواتف من عام 2001 وهي دي كانت بدايته ونشأة الايموجي.

وبما أن عالم النفس الشهير ألبرت وضح إن نسبة ٥٥٪ بتتحقق فقط من التواصل الغير لفظي يعني زي تعابير الوجه والصوت والمشاعر ولغة الجسد والعيون واللي بتعبر بشكل صريح عن العواطف أكثر من الكلمات اللفظية، وإن الإنسان بيحتاج ٧٪ من التواصل اللفظي علشان يقدر يكمل محادثة كاملة مع شخص، يعني لو محتاج تتكلم مع حد فأنت بالتالي محتاج تتكلم بنسبه ٧٪ وبنسبة ٥٥٪ تعابير خارجية تعبر عن اللي أنت عايزه، وبالتالي في التواصل الإجتماعي على الإنترنت الموضوع بيكون بشكل كبير معتمد على الإيموجي لإنها بتعوض الجزء اللي كان بيمثله ال٥٥٪ من التواصل الغير لفظي وبالتالي نقدر نتواصل بشكل افضل علشان نعبر بشكل أحسن.
و فيه عدة دراسات إحصائية حصلت ووثقت إعداد استخدام الايموجي وانا وجدتها رائعة وبتدل على أهميتها في حياتنا اليومية زي:

  • بيتم إستخدام أكتر من خمسة بليون إيموجي يومياً على فيسبوك.
  •  وعدد الإيموجيز اللي كانت موجودة في Unicode standard في ٢٠١٩ هو 3019 ايموجي.
  •  وإنه كمان ليه يوم عالمي! وهو ١٧ يوليو World Emoji Day.
  •  وكمان الإحصائية اللي عملها تويتر عن أكتر إيموجي مستخدم.


social media emojis | الايموجي والسوشيال ميديا


وكمان مؤخرً إستخدموا الخوارزميات في البحث لتحديد البوستات للي بتحتوي على إيموجي عنف كخطابات للكراهية ولقوا إن
الموضوع ده فعال جداً.
social media emojis | الايموجي والسوشيال ميديا


كل ده بيوضح تأثير وأهمية التواصل وإزاي الإنسان بيحاول يعوض التواصل دا بشتى الطرق، وزي ما لاحظنا وشوفنا في الفترة الأخيرة الإيموجي اللي تم إضافته للفيس بوك مؤخراً وهو Care-أدعم واللي وضحت إدارة الفيسبوك إنها بتحاول تعوض الناس الجزء المفقود حالياً من التواصل بتاعهم وهو physical touch و كان جزء من حياتهم بس مع احداث الكورونا حالياً بقى الأمر صعب جداً لإن الشخص بيتحمل الذنب لو نقل العدوى لشخص ودي كانت حركة ذكية من تيم الفيس بوك لإنه قدر يستغل جزئية الإحتياج العاطفي عند الناس.

وخلينا نسلط الضوء نوعاً ما على إستخدامنا للسوشيال وإزاي هي بتأثر على حياتنا وخصوصاً في الفتره دي من حياتنا كلنا مع غياب التواصل الحقيقي مع اصدقائنا.
فمن الجانب الإيجابي فعلا إننا بنقدر نتواصل مع الناس واصدقائنا وإمكانية تعلم كورسات اونلاين ومهارات جديدة وممكن بردو نشوف اشياء مسلية بالنسبالنا ولكن في جانب سلبي في بعض الاشياء اللي عرضتنا ليها السوشيال ميديا مثلاً عرض حياتنا كلها على الانترنت وإن ظهورك على الإنترنت بمظهر معين وبطريقة وشكل صور معينين هو ده اللي بيعبر عنك وحصرت الإنسان في زاوية ما من المقارنات بالغير فدايماً بتشوف اللي قدامك أحسن منك في كذا حاجة وبتبدأ تقارن و ده بينتج عنه إحباط وحزن وكمان من -  ضمن المشاكل اللي بيسببها الاستخدام المستمر للانترنت هي  fear of missing out FOMO.

  ودي بسبب إنك مش عايز تفوت اي حاجة ولا خبر ولا صورة. عايز تلحق تشوف ده عمل ايه وكل خبر جديد ايه اللي حصل فيه, فبمجرد ما بتفكر مثلاً تقفل شويه بتفضل عايز تبقى فاتح علشان تعرف ايه اللي حصل وبيبقى شئ اشبه باإدمان و ده غير إحساس الوحده و الإنعزال و الإحباط من إنجازات الغير.

بعض النصائح اللي هتساعدك في تحسين إستخدام السوشيال ميديا :

حاول تحدد اهدافك 

يعني مثلا حدد الهدف من الساعات اللي بتقضيها والوقت دا بتقضيه في ايه  هل تواصل اجتماعي ولا تعلم شيء جديد ده بيخلي الرؤية عندك اوضح في حاجات كتير.  

عبر عن إمتنانك

دي واحدة من ضمن الطرق الفعالة جداً وهي إنك تذكر المحاسن الموجوده في حياتك حتى لو بسيطة  والعلماء وجدوا إن ليها تأثير كويس اوي على النفس وكمان إنت محتاج تصفي ذهنك من كل حاجة موجودة على وسائل التواصل الإجتماعي وده بردو بيساعدك تخرج من دوامة القلق.

 تقليل الوقت المستخدم

لوحسيت  إن الموضوع بقى سيء بالنسبالك في الإستخدام الكتير وده عن طريق ابليكيشنز او إنك تحدد ساعات لنفسك
واخيراً.. افتكر دايماً ان صحتك النفسية والعقلية مهمة جداً و إن التواصل الإجتماعي بشكل معتدل دا هيحافظ على صحتك.



“At times, our own light goes out and is rekindled by a spark from another person. Each of us has cause to think with deep gratitude of those who have lighted the flame within us.” – Albert Schweitzer



















تظهر الإعلانات هنا

تعليقات

نموذج الاتصال

إرسال